onsdag 1 februari 2017

Om bloggens titel

Vad skriver man i sitt första inlägg på en ny blogg? En retorisk fråga som förmodligen har massor med möjliga svar. För mig känns det naturligt att för mig själv skriva ned vad syftet med bloggen egentligen är, framförallt för att jag själv ska inse syftet med att starta en blogg. För det är ju faktiskt i sig det som är syftet, att jag genom att skriva ned mina tankar får en chans att sortera dem, dokumentera dem och, kanske viktigast, vässa innehållet dem.

Det är dock inte alla mina fria fantasier som kommer att få plats på bloggen. Tanken är att skriva om tre olika perspektiv som alla hör ihop med bloggens namn – Minimalist Value. De tre perspektiven kan kort beskrivas som:
  • Värdering av aktier med så liten arbetsinsats som möjligt.
  • Värdering av aktier med en pessimistisk hållning för att hitta ett slags minimivärde på företaget som analyseras.
  • Att genom att utforska en mer minimalistisk ansats till livet försöka nå och känna ett större värde av detsamma.

Förhoppningen är att nedtecknandet av mina funderingar i slutändan ska kunna ses som en dokumentation av min resa mot ett rikare liv.

Eftersom 2/3 av perspektiven ovan handlar om aktievärdering och jag samtidigt är väldigt privat av mig gissar jag att tyngdpunkten kommer att hamna på värderingen av aktier vilket i sin tur gör att jag antar att detta kan ses som ännu en finansblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar